I løbet af en skoledag gennemgår man som lærer mange forskellige følelser og situationer. Her følger en ganske almindelig arbejdsdag i lærerens verden, illustreret med GIF's.
(Ironi og sarkasme vil forekomme. Det er kærligt ment.)
Læreren forsøger altid at komme i god tid, men har så svært ved at stå tidligt op. Hun når det altid inden 8. Men også kun lige inden.
Læreren har lige gennemgået dagens stof og opgaver i matematik og slutter af med at sige: "Jeg vil gerne have, at I sidder på jeres pladser. I må arbejde alene eller arbejde sammen med nogle af dem fra jeres bord."
To elever, rækker prompte hånden op og spørger:
"Må man arbejde sammen?" "Må man sidde hvor man vil?"
Det er næsten frikvarter, og børnene spiser 10-mad. En af dem kommer op med en snackpølse i den her slags plastik, der kan være lidt svær at åbne og beder om hjælp:
I musiktimen sidder læreren og spiller en sang ved klaveret, mens børnene står omkring hende. Midt i det hele begynder en af dem at lave kaninører på ham ved siden af. Læreren stopper op, beder ham om at stoppe og går hurtigt videre. I næste sekund er der pludselig fem børn, der laver kaninører på hinanden.
I indskolingens frokostpause går snakken højt og muntert. Bedst som læreren tager en bid af sin mad drejes snakken pludselig over i børneorm, herefter berøres opkast og lort, og til sidst en gammel kending: fødsler!
Børnene har luftepause og læreren har lige taget en tår af sin kaffe, da to piger kommer over. De ser ikke glade ud.
"Det er bare fordi..... Og så sagde hun.... Og så gjorde jeg... Men så sagde jeg, og så gjorde hun bare.... Og det er megastrengt...., osv., osv., osv."
En lærerstuderende spørger lærerens elever, hvornår de sidst havde lært noget, de ikke vidste i forvejen. En af børnene rækker hånden op og fortæller om matematiktimen i sidste uge, hvor læreren havde spurgt hvor mange sekunder, der går på en time, og de efterfølgende havde regnet det ud: 3600 sekunder.
Klokken er 14 og læreren er færdig med at undervise. Hun vil sætte sig til at forberede undervisning og går på skoleportalen - den virker ikke. Hun læser en forældremail omkring trivselsmåling og anonymitet, hun sender et skema til print - printeren virker ikke. En mail tikker ind: "Om hun vil på kursus i solotaksonomi?" En ny mail tikker ind: "Husk at lave din læringsmølle, så du kan være nysgerrig på din egen praksis".
Læreren vil besvare en email. Internettet virker ikke.
Osv., osv., osv.
Læreren er færdig for i dag, og opdager, at det er blevet påskeferie.
GOD FERIE!
No comments:
Post a Comment